Direktlänk till inlägg 25 maj 2015

Måndag 25 maj

Av Resan till mig själv - 25 maj 2015 22:00

Under en ganska lång period har jag haft vågpaus, alltså inte vägt mig. Det var bara en dag då jag på något sätt insåg att det inte gav mig något. För vad än vågen visade så fick jag någon form av ångest.


Vägde jag mindre än jag brukar triggades tankar igång om att gå ner ännu mer. Vägde jag ungefär som jag brukar kände jag en rädsla för att inte lyckas hålla det. Vägde jag mer än vad jag brukar började tankarna om dieter, mer träning osv. 


Det är inte vågen som ska tala om för mig hur mycket jag ska äta och röra på mig. Sådant kan jag, för det mesta, känna efter själv. Och om jag inte kan det är det hög tid att jag lär mig att lyssna till kroppens signaler. För den har faktiskt en fantastisk förmåga att tala om vad den vill, om man bara känner efter.



Men idag under mitt besök hos läkaren blev jag i alla fall tvungen att väga mig, och jag ska inte säga att det var utan en viss ångest som jag klev upp på vågen. Men jag blev förvånad över hur lugnt jag tog det när jag såg siffrorna stanna och blinka mot mig. 


För nu är jag nämligen tillbaka på min "normala" vikt, alltså den vikt som jag märkt att min kropp brukar "sträva" mot. För ett år sedan hade det antagligen varit en katastrof. Kanske hade jag slitit mig i håret och grinandes ropat att jag är tjock och måste banta. För fru Ätstörning sa att, även om BMI-skalan tydligt visade att så inte är fallet, denna vikt innebar grav fetma för min del och att jag måste vara underviktig för att se normal ut.


Tänk att man kan lägga så mycket värde i en siffra, och dessutom kan jag inte komma på annat än fördelar med denna viktuppgång:


* Jag fryser inte som en gris längre och behöver inte sitta med mössa och ytterkläder inomhus

* Jag är hundra gånger piggare

* Jag har fått tillbaka min fertila förmåga

* Jag känner inte samma press att träna en massa och äta rätt för att "hålla mig smal", därmed kan jag tillbringa mer tid till roligare saker

* Mat och motion/träning är roligare när det inte är lika kravfyllt

* Jag känner inte samma rädsla för att gå upp i vikt, det har ju liksom redan skett

...


Kan säkert komma på mer och i vilket fall så väger fördelarna i alla fall över nackdelarna (om det nu finns några). Så känner jag idag i alla fall, men det är klart att fru ÄS inte lämnat mig helt och antagligen kommer bråka med mig under flera dagar framöver. Men att inte låtit viktuppgången knäcka mig känns åtminstone som ett framsteg.



 

Ut i skogen och plocka blommor...


       


Godnatt i sommarkvällen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Resan till mig själv - 9 september 2017 01:23

Jag försöker att testa mitt minne lite. Det känns som att halva detta år bara har flugit förbi och när jag sitter här och försöker att tänka tillbaka så blir det bara som en tom lucka. Så, nu får jag ta och fundera lite här.. I februari fick jag ...

Av Resan till mig själv - 22 juli 2017 00:24

Sommarbilder..     Det blev en dag på stranden...     Hittills har jag haft en relativt skön sommar med den tredje veckan semester. Sista nästa vecka..   Har varit på två spaweekends (ena på ett mycket fint slott och andra i en mysi...

Av Resan till mig själv - 29 januari 2017 01:02

Meningen med livet, kall, livsuppgift osv.. Ord som cirklar runt i mitt huvud i princip dygnet runt nu. Inte för första gången heller.Det var nog inte förrän för ett par år sedan som jag började tänka på det. Innan handlade det mesta om vad som var k...

Av Resan till mig själv - 20 januari 2017 23:54


Jag inser mer och mer att jag, tyvärr, på ett eller annat sätt tagit mina vänner för givet genom åren. På något sätt räknat med att de alltid ska vara där och inte riktigt tänkt på hur viktiga de är för mig egentligen.    Det är väl nu, när det i...

Av Resan till mig själv - 19 januari 2017 23:03


Mer än ett år sedan senaste inlägget, som var på natten mellan nyår och nyårsdagen. Jag skulle nästan ha kunnat skriva exakt samma inlägg nyårsnatten detta år. Samma tankar, samma önskningar och mål. Med andra ord, inte så mycket har hänt i mitt liv....

Ovido - Quiz & Flashcards