Alla inlägg den 20 maj 2015

Av Resan till mig själv - 20 maj 2015 23:30

Om jag skulle tänka ut alla möjliga fel jag har gjort idag enligt olika grupper, så skulle det nog bli ganska många. Ah, låt oss prova lista ett par av dem:


Enligt livsmedelsverket (eller vilka det nu är som ger ut de ”allmänna kostrekommendationerna” i landet)? Hmm, nej inte så jättemånga fel idag faktiskt. Möjligen lite proteinfattig frukost, kanske inte helt enligt tallriksmodellen till lunch och kanske lite väl mycket kryddsmör på middagsköttet. Sedan hade jag väl kanske kunnat hoppa över den där chokladbiten som jag blev bjuden på till kvällskaffet.


Folkhälsoinstitutet? Hållit en alldeles för hög stressnivå på jobbet.


Träningsexperterna? Arbetat i en för dålig hållning. Antagligen gjort något tekniskt fel under dagens träning både vad gäller löpningen och styrkan. Sedan ska man ju inte träna styrka direkt efter konditionen heller.


Jonas Colting (och alla crossfitdyrkare)? Tränat för slött.


LCHF/Atkins och liknande dietföljare? Ojojoj. Vit pasta, potatis, choklad.. Inte ens fullkornsgröten är godkänd, och all frukt jag fått i mig är ju tydligen lika illa som rent socker.


Vegan/vegetarianer? Youghurt, ägg, ost, fläskkött.. Inte en enda måltid godkänd.


Sedan har jag nog enligt många beteendevetare lagt upp mina arbetsuppgifter på fel sätt, enligt hygienexperter torkat av diskbänken för dåligt och kanske inte ens tvättat mig själv ordentligt…


Men om vi ska försöka lista ut något jag gjort idag som alla eller åtminstone flera av grupperna skulle gilla, vad skulle då det vara?


  • ”Godkända” livsmedel jag ätit idag: Mandlar, linfrön, avokado och broccoli.
  • Hmm, varit hyffsat aktiv antar jag.

Varför skrev jag då det här, hade jag lust att klanka ner på mig själv? Nej, kom bara att tänka på hur oerhört lätt det är att hitta fel när man försöker vara alla till lags och i princip omöjligt när man vill göra rätt enligt alla. Vad det än nu gäller.


För någon som är grubblare och har svårt att bilda sin egen uppfattning, som jag, kan det kännas otroligt jobbigt med alla budskap som flödar överallt.  Men förstår ju ändå hur onödigt mycket energi man förlorar på att försöka leva perfekt och rätt, och är så skönt att äntligen ha insett det. För att ha dåligt samvete över att inte lyckas med det som är ouppnåbart, är väl bara dumt och ologiskt?



.. Ja, det var lite av dagens svammel det. I övrigt har väl dagen inte bestått av så mycket mer roligt än mensvärk, humörsvängningar, ett träningspass på gymmet igen och ett besök hos föräldrarna för att äta middag (kort sagt började dagen rätt dåligt men blev bättre och bättre).


Redan har mer än hälften av arbetsveckan passerat och imorgon står, förutom jobb, avslutning med min kvällskursgrupp på schemat. Blir jobbigt då jag måste åka till en stad en timme bort och kommer komma hem sent, och jag som redan är tillräckligt trött. Men men, det får det nog vara värt.

Ovido - Quiz & Flashcards