Alla inlägg den 21 maj 2015

Av Resan till mig själv - 21 maj 2015 17:45

Vad är det som får mig att känna så här? Förtvivlad, irriterad, uppgiven, maktlös, äcklad av mig själv, arg och.. tjock. Som en stor påse på magen och som en vattenballong i hela kroppen.


Jag vet att det inte betyder att jag är tjock, för jag har känt så här förut både när jag varit underviktig och på min normala vikt. Det är bara som en djävulsk känsla som vill få mig att tro att jag håller på att gå upp i vikt och bli ohälsosam. Och värdelös, som om mitt värde avgjordes av min vikt. 


Hur är det jag känner som får mig att tro att jag är tjock då? Magen är svullen och trög. Den blåser upp sig och får byxorna att kännas trånga. Hela kroppen känns vätskefylld och jag blir tung och irriterad. Men som sagt, betyder det att jag är tjock?


Kroppen har ju en förmåga att samla på sig vätska ibland. Kanske för att man ätit lite mer än man brukar någon dag innan eller bara helt enkelt p.g.a hormoner. Kanske mensen ställer till det. Vad gäller magen så har jag problem med den från och till. Stress, sömnbrist och viss typ av mat förstoppar den = jag känner mig "tung".


Jag har inte levt på skräpmat de senaste dagarna, utan generellt vanlig husmanskost. Inte perfekt kanske men absolut inte dålig mat. Jag är en stressad kvinna och kroppen beter sig så här ibland. Det beror inte på smöret på mackan. Lyft fokus från kroppen och låt den lösa det av sig själv så får jag snart ro i själen igen.


Och om jag nu är tjock, är det verkligen en sån big deal?

Ovido - Quiz & Flashcards