Direktlänk till inlägg 19 juli 2014

Mallorca Dag 1

Av Resan till mig själv - 19 juli 2014 23:30

(anteckningar från mobil)


Jävla, jävla skitdag. Började så bra men har bara blivit värre allt eftersom. Vill bara boka om hotell och vara för mig själv resten av veckan istället. Orkar inte med dom där gnällmånsarna som hela tiden ska göra allt för att starta bråk.


Dagen började som sagt var bra. Vaknade utvilad och pigg på en upptäcktsfärd (vi kom fram vid 22-tiden igår kväll så då var det inte läge). Skulle egentligen inte jogga idag men kunde inte låta bli. Sa dock till mamma att jag bara skulle promenera och vara hemma inom en halvtimme.


Men den här ön är inte logisk någonstans, allt ser likadant ut, och med mitt lokalsinne blir det inte bättre. Så jag lyckades irra bort mig i minst två timmar. Hade ingen aning om var jag var.


Gjorde mitt bästa för att hitta hem så snabbt som det gick men fick ändå bara skäll när jag kom tillbaka. Kan väl förstå att mamma blev orolig men.. åh jag orkar inte med skäll. Hon verkade tro att jag gått långt med flit bara för att förbränna. 


Nåja, snart lugnade det sig och vi gick ner till hotellet för att äta frukost. Strax kom Bea (som bor på ett annat hotell ganska långt bort) och tanken var att hon och jag skulle ta oss till stranden. Jag trodde nu, efter min långa upptäcktsfärd, att jag skulle hitta dit snabbt men icke. 


Istället för att gå till stranden ca 10 min från hotellet, lyckades jag leda oss till den ca 3 km bort. Såklart fick jag all skit av Bea (hon tyckte jag skulle hitta perfekt vid det här laget) och till slut fick jag nog och röt ifrån. Jag orkar inte ta emot hur mycket skit som helst. 


Det är sällan jag ryter till så Bea blev nog ganska förvånad och mjuknade därefter lite. När vi väl kom fram var det i alla fall bra, och ett dopp i havet var väl behövligt. Vattnet var förvånadsvärt varmt men ändå svalkande och skönt. 


Efter ett tag blev vi hungriga och gick till en liten strandbar ett par meter bort. Vi hade inte med oss obegränsat med kontanter men tänkte väl att vi skulle ha råd med något litet ändå. Väl sittandes vid bordet med menyn framför oss insåg vi dock att vi skulle få snåla ordentligt och beställa in det billigaste de hade för att det skulle gå ihop. Vi hade inte tänkt på att priserna på matställen nära vattnet brukar vara höga p.g.a utsikten, även om själva stället må se enkelt ut. 


Så vi beställde in en "Tomatsallad med getost" för 9,75 euro och blev ganska snopna när vi fick in en liten tallrik med typ 4 st tomatskivor med pyttelite ost och oliver på. Hmm jaja.


Notan kom in och såklart hade de tagit extra betalt för brödet och det fattades 1,80 euro. Fan. Bea fick förklara medan jag sprang iväg för att försöka hitta en nära väg till mitt hotell. Snart var jag vilse igen insåg jag, och jag fick springa in på typ ett lyxhotell och fråga efter närmsta vägen. I de vanliga affärerna finns tamejfan inte en enda jäkel som pratar engelska.


Närmsta vägen visade sig såklart vara 3 km. Inga pengar till buss hade jag så det var bara för mig att, i strandklänning och ballerinaskor, springa det fortaste jag kunde till hotellet, hämta pengar och tillbaka lika snabbt. I minst 35 graders värme och utan något på huvudet. Gissa om jag var blöt av svett och orolig för att få solsting när jag tillslut kom fram till restaurangen. Nog för att jag missbrukar träning, men nu måste jag säga att det ändå var en fördel att ha hyffsad kondition.


Efter att vi betalat och legat på stranden en stund till var det dags att gå tillbaka till hotellet. Bea får såklart ont i fötterna av sina skor, gnäller hela vägen och är på riktigt dåligt humör när vi kommer upp till mamma på rummet. Mamma också för den delen och säger till Bea att hon inte orkar med hennes gnäll (själv satt hon drygt en minut tidigare och gnällde på hur svettig hon blir av värmen men det spelar tydligen ingen roll). Bea blir förbannad och sedan är grälet igång. 


Sedan vet jag inte mer eftersom jag drog ut. Nu har det gått ca 40 min och ingen av dem har ringt så jag antar att de bråkar fortfarande. Sitter på stranden, klockan är typ 19 och jag börjar bli hungrig. 


Igår hetsåt jag dessutom under typ hela dagen. Innan vi åkte sprang jag 15 km, år för dålig frukost, var nervös och på hetshumör när vi kom fram till flygplatsen. En hamburgertallrik och en påse choklad (typ 300 gram) slank ner ganska snabbt. Sedan mat, kaka och snacks på planet dessutom. Men kanske var det lika bra, hade väl inte orkat med allt irrande idag annars. 


 



Lite senare:


Nu har jag lugnat mig lite, ligger här i sängen och ska strax sova. När jag kom tillbaka satt mamma och Bea på balkongen med varsitt glas rosé och småpratade som om inget hade hänt. Tror de diskuterade plattfot. 


Strax därefter gick vi (inte så långt för Beas skull) i alla fall för att äta kvällens middag. Blev en restaurang vid vattnet och ganska mycket mat. Ingen hets dock och det tror jag att jag kan tacka all dagens motion för. Vitlöksbröd och friterad bläckfisk till förrätt, revbensspjäll med bakpotatis och aioli till varmrätt och glass med grädde och chokladsås till efterrätt. Samt lite kaffe på det!


Nu, senare ikväll, har jag haft ont i magen på det sättet som jag brukar ha när jag ansträngt mig i värmen för mycket. Så jag hoppas det inte är någon solsting på gång, då blir hela söndagen förstörd. Jaja, får väl hålla tummarna.


Godnatt!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Resan till mig själv - 9 september 2017 01:23

Jag försöker att testa mitt minne lite. Det känns som att halva detta år bara har flugit förbi och när jag sitter här och försöker att tänka tillbaka så blir det bara som en tom lucka. Så, nu får jag ta och fundera lite här.. I februari fick jag ...

Av Resan till mig själv - 22 juli 2017 00:24

Sommarbilder..     Det blev en dag på stranden...     Hittills har jag haft en relativt skön sommar med den tredje veckan semester. Sista nästa vecka..   Har varit på två spaweekends (ena på ett mycket fint slott och andra i en mysi...

Av Resan till mig själv - 29 januari 2017 01:02

Meningen med livet, kall, livsuppgift osv.. Ord som cirklar runt i mitt huvud i princip dygnet runt nu. Inte för första gången heller.Det var nog inte förrän för ett par år sedan som jag började tänka på det. Innan handlade det mesta om vad som var k...

Av Resan till mig själv - 20 januari 2017 23:54


Jag inser mer och mer att jag, tyvärr, på ett eller annat sätt tagit mina vänner för givet genom åren. På något sätt räknat med att de alltid ska vara där och inte riktigt tänkt på hur viktiga de är för mig egentligen.    Det är väl nu, när det i...

Av Resan till mig själv - 19 januari 2017 23:03


Mer än ett år sedan senaste inlägget, som var på natten mellan nyår och nyårsdagen. Jag skulle nästan ha kunnat skriva exakt samma inlägg nyårsnatten detta år. Samma tankar, samma önskningar och mål. Med andra ord, inte så mycket har hänt i mitt liv....

Ovido - Quiz & Flashcards