Direktlänk till inlägg 3 juli 2014

Småland - Del 2

Av Resan till mig själv - 3 juli 2014 00:00

Under fredagskvällen dog min mobil och samtidigt upptäckte jag att laddaren gått sönder, så tyvärr fick jag inte möjlighet att ta några bilder under första delen av lördagen (dröjde till sent på eftermiddagen innan jag lyckades få tag på en ny).


Men men. Vi vaknade i alla fall tidigt på lördagsmorgonen upp till en fin men lite mulen dag. Trots att jag inte fick sova till mycket senare än vanligt (frukosten stängde 10 och syrran hade en spabehandling inbokad kl 9) kände jag mig ganska pigg och utvilad. Bra med miljöombyte antar jag.


Vi gick ner till frukosten och.. oj vilken buffé. Kändes härligt och läskigt på samma gång. Hur mycket ska man äta när det finns så mycket att välja på? Flera sorters bröd, ostar, ägg, äggröra, marmelad, flingor och – våfflor!


Sist jag var på frukostbuffé hade jag ganska svårt att sluta med mackorna, så därför försökte jag att ta det lugnt med dessa den här gången. En våffla var jag dock tvungen att ta, som smakade underbart med grädde och sylt!


Medan syrran gick på sin behandling bestämde jag mig för att prova gymmet och poolen. Kan inte direkt säga att det var tvångsträning då jag faktiskt kände mig sugen (sedan kan jag ju aldrig komma ifrån att träning är en del av mina ÄS-tankar men). Så jag ställde mig på löpbandet ett stund och hittade på ett lite nytt sätt att springa på som kändes roligt. Ja alltså, när jag springer brukar jag springa efter ett visst egenpåhittat ”program” som jag nu tröttnat lite på. Så ja, det var väl bra att byta träningssätt litegrann antar jag.


Efter träningen, som kändes skön, gick jag ner till den varma inomhusbassängen. Var helt ensam i hela rummet och allt som hördes var mina simtag och en lugn musik i bakgrunden. Tränade på att bara flyta fram och försöka glömma alla tvångstankar, och lyckades för stunden att känna en skön avkopplande känsla.


Klockan 11 var det dags att checka ut och åka vidare. Nästa stopp gjorde vi i Eksjö för lunch och för att gå runt lite. Har tidigare bara åkt förbi Eksjö och aldrig varit inne i själva stan, men måste säga att den var väldigt mysig. Lite sådär liten, typiskt småländsk och gammaldags småstad.


Vi gick i lite affärer (främst antik- och loppisaffärer som Bea älskar och som jag.. öh, ja det kan vara kul om jag är på rätt humör) och sedan blev det buffé till lunch igen. Kinamat (en av mina favoriter). Blev ännu svårare än vid frukosten att hålla mig lugn, kunde ha ätit hela buffén om det inte varit andra människor där!


Men det gjorde jag såklart inte, men rätt många tallrikar blev det. För att lugna den lilla ångesten efteråt tänkte jag att det inte är ofta som jag äter kinabuffé och att jag faktiskt inte blir tjock av att göra det en gång.


Jaja, jag glömde ganska snart bort det. Meningen var att vi senare skulle rida turridning på ett ställe några mil bort, vi hade bokat en tid på eftermiddagen, men blev meddelade av ledaren med förslag om att ändra till morgondagen istället p.g.a regnet. Lite smått besviken blev jag då jag sett fram emot det hela dagen, men bättre det än att det helt blev inställt tänkte jag.


Så vi blev kvar i Eksjö ett tag till och bestämde oss för att ta en fika på ett café. När jag har börjat dagen med att äta mycket, triggas mina hetsätningsmonster igång (”nu när jag ändå ätit så mycket kan jag lika gärna fortsätta”) så det blev svårt att vid disken bestämma sig för vad jag skulle ha. Monstrerna vill ha fikabröd, bröd, bröd.. så mina ögon sökte efter något så stort brödbakverk som möjligt. Dock samlade jag mig lite och kände att en glass skulle kännas bättre i magen och tog en bägare med topping istället. Det kan man njuta längre av dessutom än en bulle som bara åker ner, hehe. Underbart smakade det i alla fall och det var nog sommarens första glass (bortsett från en Ben & Jerry:s för ett par veckor sedan).


Snart började det att närma sig kväll och det var dags att åka vidare. Nu till några släktingar på en gård utanför en ort några mil bort, som vi skulle få spendera natten hos. Ett äldre par (eller ja, inte  gamla kanske).


Men först bestämde vi oss för att göra ett stopp i Katthult. Det var mest jag som ville, haha. Men även om det mest är för barn så är jag sjukt intresserad av gamla filmplatser, filmhistoria och sådant. En av de mest intressanta böcker jag läst är "Från Snickerboa till Villa Villerkulla", som jag lånade på biblioteket för ett tag sen och i princip sträckläste. Har enda sen jag var barn varit intresserad av själva skapandet av filmer, så som inspelningsplatser, skådespelare, trickfilmning osv. Så fort jag sett en bra film måste jag genast leta upp info om hur den gjordes, var den spelades in osv. Mina föräldrar var nog förvånade när jag som typ 11-åring visste namnet på en massa gamla svenska 40- och 50-talsskådisar, haha. Lite udda intressen.


Var i Katthult en gång när jag var jätteliten och minns det knappt. Det som förvånade mig nu var hur litet det var (såg mycket mindre ut än vad man upplevde det i filmen). Hade föreställt mig värsta stora placet med en massa turistshoppar och jag vet inte vad. Men det var fint i alla fall och intressant att vandra runt där en stund. Gosa med hästarna och titta på de gulliga grisarna. Grisar måste vara ett av de finaste djur som finns, när jag ser dem förstår jag vegetarianer (trots den köttoman som jag är). Kommer nog att skaffa en minigris en dag.


Jaja. Så småningom landade vi på släktgården. Det är ett fint ställe med röda hus, hästar, kor, får, skog och allt det där. Så härligt att få komma ut och bo på landet! Det är inte ofta som man får göra det.


       


Den kvinnliga släktingen hade listat ut att vi var frusna vid det här laget och därför förberett bastun. Tacksamt! Så vi tre damer satte oss där någon halvtimme, medan mannen gjorde i ordning middagen.


Var skönt att basta, men som vanligt tyckte jag det var lite jobbigt att visa mig utan kläder. Även om det bara var inför två släktingar liksom. Men jag får liksom för mig att de tittar på min mage, lår m.m och tänker att jag är tjock (även fast jag ju vet att de inte har någon anledning att tänka det). Eller att de jämför med hur jag såg ut tidigare, om min vikt har ändrats sen sist osv. Som att de skulle bry sig ens. Jag håller ju inte koll på deras vikt eller midjemått, så varför skulle de hålla koll på mig?


Det blev i alla fall en trevlig kväll med lagom mycket mat, men kanske lite för mycket alkohol för vissa. Inte för mig dock, men en annan i sällskapet kanske spårade ur lite haha..


Bea och jag fick sova i en liten stuga bakom huset. Jag brukar alltid välja att sova där när vi är på besök, eftersom jag älskar den! Den är sådär riktigt härligt gammal, och min farfar bodde också där permanent under en tid när han var ung (han gick bort för ungefär ett år sedan). Så både Bea och jag känner liksom någon slags ”samhörighet” med stugan, eller vad man nu ska kalla det. En bra känsla i alla fall.


Det enda negativa med den är att det inte finns någon toalett och att man därför måste sätta sig i nässlorna bakom den och pissa (om man vill vara någorlunda osynlig) om man blir nödig på natten, haha. Men, förutom nässlorna, så har jag inget emot det då det är en lite härligt somrig känsla.


På söndagen fick vi sova lite längre i alla fall, och resten av den dagen skriver jag om imorgon. Behöver inte ens nämna varför.


GN

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Resan till mig själv - 9 september 2017 01:23

Jag försöker att testa mitt minne lite. Det känns som att halva detta år bara har flugit förbi och när jag sitter här och försöker att tänka tillbaka så blir det bara som en tom lucka. Så, nu får jag ta och fundera lite här.. I februari fick jag ...

Av Resan till mig själv - 22 juli 2017 00:24

Sommarbilder..     Det blev en dag på stranden...     Hittills har jag haft en relativt skön sommar med den tredje veckan semester. Sista nästa vecka..   Har varit på två spaweekends (ena på ett mycket fint slott och andra i en mysi...

Av Resan till mig själv - 29 januari 2017 01:02

Meningen med livet, kall, livsuppgift osv.. Ord som cirklar runt i mitt huvud i princip dygnet runt nu. Inte för första gången heller.Det var nog inte förrän för ett par år sedan som jag började tänka på det. Innan handlade det mesta om vad som var k...

Av Resan till mig själv - 20 januari 2017 23:54


Jag inser mer och mer att jag, tyvärr, på ett eller annat sätt tagit mina vänner för givet genom åren. På något sätt räknat med att de alltid ska vara där och inte riktigt tänkt på hur viktiga de är för mig egentligen.    Det är väl nu, när det i...

Av Resan till mig själv - 19 januari 2017 23:03


Mer än ett år sedan senaste inlägget, som var på natten mellan nyår och nyårsdagen. Jag skulle nästan ha kunnat skriva exakt samma inlägg nyårsnatten detta år. Samma tankar, samma önskningar och mål. Med andra ord, inte så mycket har hänt i mitt liv....

Ovido - Quiz & Flashcards